Metaverse: cum investesti prin TradeVille?

12/11/2021

    Termenul "Metaverse" a fost folosit pentru prima data in...1992. Mai exact, in nuvela "Snow Crash" scrisa de Neal Stephenson, acolo unde conceptul (mereu scris cu M) se referea la un spatiu imaginar accesibil publicului prin intermediul unor ochelari speciali.

  • In spatiul creat de Stephenson, developerii puteau construi cladiri, parcuri, sosele...si multe alte lucruri care nu exista neaparat in realitate. Ne aminteste un pic si de filmul "Inception".
  • "Snow Crash" descrie metaverse ca rezultat grafic al unui numar urias de softuri dezvoltate de cele mai mari corporatii ale momentului. Creatia e fragmentata, dar lumea in care toate aceste softuri functioneaza este controlata de o entitate numita Global Multimedia Protocol Group.
    Au trecut aproape 30 de ani pana cand Facebook a pus cu adevarat conceptul metaverse in fata ochilor nostri. Ce-i drept, deocamdata doar in conferinte de presa si intalniri cu analistii. Cu ocazia evenimentului recent Facebook Connect, compania a mentionat termenul metaverse de peste 80 de ori.

  • Mark Zuckerberg crede ca, in urmatorii 10 ani, metaverse va atrage 1 miliard de oameni, va afisa publicitate digitala in valoare de cateva sute de miliarde USD si va oferi locuri de munca pentru milioane de developeri si creatori de continut.
  • Ca semn al angajamentului total pentru oportunitatile unei lumi virtuale, Facebook tocmai si-a schimbat numele in...Meta. Asta inseamna ca, din 1 decembrie, simbolul bursier al companiei se va transforma din FB in MVRS (sau US.MVRS pe platforma de tranzactionare TradeVille).
  • Prima echipa destinata dezvoltarii aplicatiilor in noul spatiu virtual a fost formata in aceasta vara. Pe langa Oculus, pe agenda mai sunt Project Cambria (headset VR care va fi lansat anul viitor) si Project Nazare (primii ochelari full-VR care vor deveni disponibili peste cativa ani).
  • In urmatoarea decada, Meta va cheltui 10 miliarde USD pentru a-si dezvolta propriul ecosistem virtual (cu care Neal Stephenson zice ca nu are absolut nicio legatura). Anul viitor, investitiile in infrastructura de retea si centre de date ar putea creste cu 80%.
  • Advanced Micro Devices vrea sa dea o mana de ajutor. Meta devine acum unul dintre cei mai importanti clienti ai producatorului american de semiconductori. Anuntul a fost facut odata cu dezvaluirea unei noi generatii de chipuri la evenimentul Accelerated Data Center Premiere.
    Doar ca nu ne-am astepta ca ceilalti giganti de tehnologie sa adopte realitatea virtuala imaginata de Mark Zuckerberg.

  • Asa ca Microsoft tocmai a anuntat propria versiune de metaverse. Mai precis, prima schita...Dar CEO-ul Satya Nadella compara metaverse, ca potential, cu internetul de la inceputul anilor '90.
  • In 2022, cei care folosesc Teams vor putea aparea ca avataruri 3D sau personaje animate. Si vor putea lucra in spatii virtuale care replica...birourile reale. Data viitoare cand ai de facut o prezentare in PowerPoint sau Excel, s-ar putea sa fie intr-un asemenea spatiu virtual.
  • Cum anume va fi posibil? Via Microsoft Mesh, o tehnologie care permite interactiuni virtuale complexe pe mai multe device-uri, nu doar ochelari.
  • Spre deosebire de Meta, Microsoft prefera o abordare graduala si crede ca adoptia noului concept ar trebui facuta cu pasi mici. Asta pentru ca, cel putin deocamdata, miza e infinit mai mare la Microsoft: circa 250 de milioane de oameni folosesc Teams comparativ cu 7 milioane in cazul Workplace, softul similar creat de Meta. Si nu...Microsoft nu-si schimba numele.
  • La Microsoft, metaverse nu a fost vreo revelatie instantanee. In 2017 compania a achizitionat AltspaceVR, o retea sociala axata pe realitate virtuala. Iar in 2019 Microsoft a dezvaluit HoloLens 2...ochelari care seamana mult cu Oculus.
    Ce alte companii de tehnologie ar putea ajunge in metaverse?

  • Am vorbit deja despre AMD. Dar si Nvidia, lider deja in inteligenta artificiala si placi grafice ultra-performante, e perfect pozitionata pentru realitatea virtuala.
  • Debutul poate fi marcat de Omniverse Enterprise, platforma lansata recent de Nvidia, care permite colaborari in timp real si simulari 3D (accesibila companiilor prin vendori precum HP, BOXX Systems sau GPL Technologies pentru o subscriptie anuala de 9.000 USD).
  • Matterport e un alt nume potrivit pentru metaverse. Compania este specializata in capturi 3D pentru utilizari comerciale inclusiv in sectorul imobiliar. S-a listat la NASDAQ in iulie, se tranzactioneaza in prezent la 22 USD/actiune si are o capitalizare bursiera de circa 5 miliarde USD.
  • Potrivit FactSet, Matterport ar putea genera venituri de 118 milioane USD in 2021, acestea urmand sa creasca cu 56% in 2022. Compania spune ca 80% din cifra de afaceri ar putea veni din subscriptii pana in 2025.
  • Roblox e sinonim cu inovatia in jocuri online. Platforma globala de gaming s-a listat in martie la NYSE la 45 USD/actiune, dar se tranzactioneaza in prezent la 110 USD/actiune. Compania tocmai a anuntat dublarea veniturilor in T3/2021, iar CEO-ul David Baszucki ne spune ca a anticipat metaverse intr-un business plan scris in urma cu...17 ani.
  • Roblox si Epic Games (care produce "Fortnite") gazduiesc deja concerte si alte experiente virtuale pe platformele online. Participarea este deocamdata gratuita, monetizarea fiind asigurata de posibilitatea achizitionarii unor articole virtuale.
  • Potrivit International Data Corporation, vanzarile de device-uri pentru realitate virtuala (VR) si augmentata (AR) vor creste cu peste 50% in acest an, pana la un total de 9 milioane de unitati livrate. Pana in 2025, cifra ar putea ajunge la circa 29 de milioane de unitati.
    Nu doar tehnologia e interesata de metaverse.

  • Nike se pregateste dintr-odata pentru lumile virtuale, indiferent de cum vor fi imaginate acestea. Compania a inregistrat deja cateva brevete si marci care sugereaza intentia de a vinde imbracaminte si sneakers...virtuali. Potrivit unor surse din interiorul Nike, noua directie de business are deja o prioritate strategica.
  • Nu este pentru prima data cand Nike se gandeste la metaverse. In 2019, compania a incheiat un parteneriat cu Epic Games...iar personajele din “Fortnite” au inceput sa poarte sneakersii iconici. Alte colaborari in spatiul virtual au venit pe filiera relatiei pe care Nike o are cu Roblox.
  • Accenture, compania irlandeza de consultanta, a anuntat luna trecuta ca a cumparat 60.000 de perechi de ochelari Oculus pentru sesiunile de training ale propriilor angajati.
  • Publicitatea online, care a explodat in era social media si a fost esentiala pentru succesul Facebook, ar putea migra catre metaverse. Experimente se fac deja in acest sens, inclusiv pe Roblox (acolo unde campaniile de marketing si “brand awareness” devin tot mai prezente).

Surse:
https://arstechnica.com/gaming/2021/11/everyone-pitching-the-metaverse-has-a-different-idea-of-what-it-is/
https://www.wsj.com/articles/big-tech-seeks-its-next-fortune-in-the-metaverse-11636459200
https://about.fb.com/news/2021/10/facebook-company-is-now-meta/
https://www.cnbc.com/2021/10/28/facebook-changes-company-name-to-meta.html
https://www.cnbc.com/2021/07/26/facebook-creates-exec-team-to-work-on-metaverse.html
https://www.cnbc.com/2021/11/08/amd-shares-jump-after-company-wins-meta-partnership.html
https://twitter.com/satyanadella/status/1455624165201887234
https://www.ft.com/content/62d4652f-faec-4ef7-b642-1ae7b4262563
https://finance.yahoo.com/news/microsoft-own-metaverse-coming-powerpoint-150010091.html
https://www.theverge.com/2021/11/2/22758974/microsoft-teams-metaverse-mesh-3d-avatars-meetings-features
https://www.ft.com/content/46d00829-04bc-4136-992e-856975bbccca
https://www.cnbc.com/2021/11/02/nike-is-quietly-preparing-for-the-metaverse-.html
https://www.cnbc.com/2021/11/03/facebook-meta-and-the-metaverse-traders-share-stock-picks.html
https://www.cnbc.com/2021/11/08/roblox-rblx-earnings-q3-2021.html
https://www.cnbc.com/2021/11/09/roblox-stock-up-more-than-30percent-after-strong-earnings-report.html
https://www.cnbc.com/2021/11/09/roblox-founder-and-ceo-our-business-plan-17-years-ago-predicted-the-rise-of-metaverse.html


Tranzactiile cu instrumente financiare presupun riscuri specifice, incluzand, fara ca enumerarea sa fie limitativa, fluctuatia preturilor pietei, incertitudinea dividendelor, a randamentelor si/sau a profiturilor, fluctuatia cursului de schimb. Pentru instrumentele financiare denominate in alta moneda decat cea a statului de rezidenta a investitorului, randamentul poate creste sau scadea in functie de fluctuatiile monedei. Performantele anterioare nu reprezinta un indicator fiabil al performantei viitoare.

S.S.I.F. TradeVille S.A. faciliteaza accesul la servicii de investitii financiare in legatura cu contracte pentru diferente (CFD), fiind Introducing Broker pentru brokerul pentru CFD-uri: IG Europe GmbH. CFD-urile sunt instrumente complexe si au un risc ridicat de a pierde rapid bani din cauza efectului de levier. 70% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci cand tranzactioneaza CFD-uri cu acest furnizor.

S.S.I.F. TradeVille S.A., Calea Vitan nr. 6A, Bl. B, Tronson B, et. 3, sector 3, Bucuresti, Romania, cod postal: 031296, tel: +40 21 318 75 55, fax: +40 21 318 75 57 / +40 21 318 75 26, Autorizata prin Decizia CNVM nr. 2225/15.07.2003. Agentie Brasov, Str. Iuliu Maniu nr.47, etj 3, camera 317, Brasov, Romania.

Email: helpdesk@tradeville.eu
Tel: 021 318 7555 (L - V: 9:00 - 18:00)
Live Help

Nume si prenume
(*)
Email
(*)
Telefon
(*)
Sunt interesat
(*)

(*) Toate campurile sunt obligatorii. Date cu caracter personal (detalii)