Ce poti comanda online...la bursa?

07/10/2021

    America a inventat livrarile la domiciliu. Amazon, Walmart si Instacart continua sa fie jucatorii principali in aria asta. Dar companii mici si flexibile precum DoorDash, Just Eat Takeaway.com sau Uber Eats vin puternic din urma, incercand sa castige o piata ale carei vanzari totale s-ar putea ridica la 150 miliarde de dolari pana in 2025.
  • DoorDash s-a listat la finalul anului trecut la NYSE si are o capitalizare curenta de circa 66 miliarde de dolari.
  • Just Eat Takeaway.com este listata la NASDAQ si valoreaza in prezent circa 14 miliarde de dolari. Si Uber Eats e acasa pe bursa americana prin Uber, care valoreaza la NYSE circa 86 miliarde de dolari.
    Cum fac bani livratorii?
  • De fapt, intrebarea este daca fac bani. A livra mancare (sau cam orice altceva) este foarte dificil din punct de vedere logistic, mai ales atunci cand companiile vor sa reduca dramatic timpul de asteptare al clientilor.
  • Livratorii taxeaza restaurantele cu un procent din valoarea comenzii...si apoi ne taxeaza pe noi pentru confortul de a primi rapid ceea ce am comandat. Din veniturile obtinute, companiile isi platesc angajatii (sau colaboratorii...de vreme ce statutul lor nu este clar definit), acesta fiind de departe cel mai mare cost suportat.
    In SUA, lanturile mari de restaurante platesc livratorilor in jur de 15% din valoarea medie a comenzilor. Dar cele mai multe dintre restaurantele mici pot fi taxate chiar si cu 30%.
  • Procentele pot parea uriase, dar DoorDash ramane in medie cu numai 2,5% din suma platita de client (dupa acoperirea integrala a costurilor operationale si de marketing). Mai exact, 90 de centi din valoarea medie a comenzilor (care este de 36 de dolari). In 2020, DoorDash a devenit in sfarsit profitabila dupa...8 ani de pierderi.
  • Eforturile de optimizare a acestui business sunt foarte mari. Tehnologia si atentia la detalii ajuta. Integrarea Google Maps in aplicatiile mobile, de pilda, a salvat mai mult timp decat crezi. La fel interactiunea in timp real cu clientii. In 2020, DoorDash a reusit sa livreze cu 44% mai multe comenzi per ora fata de acum 3 ani.
  • Reducerea numarului de erori conteaza la fel de mult. Fun fact: pentru o lunga perioada de timp, partea care lipsea adesea dintr-o comanda tipica facuta la Cheesecake Factory era...chiar cheesecake-ul. Solutia gasita de livratori a fost adaugarea unor remindere scrise cu caractere supradimensionate si bolduite. Simplu, dar a functionat imediat.
  • In ciuda dificultatilor si a concurentei tot mai aglomerate, potentialul acestui business e imens intrucat gradul de adoptie e inca foarte redus. Chiar si in SUA, doar 6% din populatie foloseste aplicatii de livrare rapida precum DoorDash. In afara unor arii metropolitane importante, business-ul este abia la inceput.
    OK despre America...dar cum se extind geografic companiile de acest tip?
  • DoorDash, care in primavara anului trecut si-a crescut veniturile cu peste 200% fata de perioada similara (non-pandemica) din 2019, face un experiment: merge in Japonia. Compania a inrolat sute de restaurante in Sendai, un orasel cu aproape 1 milion de locuitor situat la nord de Tokyo.
  • Japonia este o piata cu o miza foarte atractiva: din considerente culturale, mai putin de 10% din restaurante folosesc solutii de livrare rapida. Uber Eats a ajuns aici in 2016, iar Delivery Hero in 2020.
  • DoorDash este interesata si de Germania. Aici va avea ca rival un puternic business local (Delivery Hero), dar si pe olandezii de la Just Eat Takeway.com si pe americanii de la Uber Eats (un alt nou-venit).
    Pentru ca tot vorbim despre Europa, spaniolii de la Glovo au devenit o companie tip "unicorn" chiar inaintea pandemiei, adica in 2019. Evaluata in mod privat la peste 1 miliard de dolari, Glovo nu ia in calcul deocamdata listarea la bursa. Compania ar putea obtine primul profit net din istoria sa...la inceputul anului viitor.
  • In 2021, Glovo a achizitionat o serie de companii similare din Spania si Portugalia si isi consolideaza prezenta in Europa Centrala si de Est preluand de la Delivery Hero brandurile foodpanda (Romania si Bulgaria), Donesi (Serbia, Muntenegru, Bosnia si Hertegovina) si Pauza (in Croatia) pentru care a platit 170 milioane de euro.
  • Mai mult, Glovo vrea sa se extinda in Africa (Ghana si Tunisia) cu o investitie de 60 milioane de dolari. Deocamdata, aplicatia Glovo este folosita de peste 300.000 de utilizatori, 8.000 de restaurante si 12.000 de curieri in Maroc, Uganda, Kenya, Coasta de Fildes si Nigeria.
  • La schimb, Glovo a vandut in toamna anului trecut operatiunile pe care le avea in America Latina. Cumparatorul a fost rivalul Delivery Hero pentru 230 milioane de dolari.
  • In paralel, prin achizitia Grubhub, olandezii de la Just Eat Takeaway.com vor sa se extinda in SUA, acolo unde DoorDash are o cota de piata de peste 50%.
    Asemenea gigantilor de tehnologie, si livratorii sunt pe radarul municipalitatilor si al agentiilor de reglementare.
  • In New York, autoritatile locale au introdus recent o limita procentuala maxima pentru comisioanele pe care le pot solicita livratorii. Aceasta este de 23% pentru rata agregata, procentul care priveste exclusiv serviciile de livrare fiind limitat la 15%.
  • San Francisco a luat o masura similara in aceasta vara, limitand comisioanele livratorilor la 15%. Masura a fost gandita initial ca avand un caracter temporar, dar a devenit definitiva.
  • Alte orase americane care au decis masuri similare, deocamdata cu caracter temporar, sunt Los Angeles, Seattle, Chicago, Washington si Las Vegas.
    Cum raspunde DoorDash? Se diversifica.
  • Compania va incepe curand sa livreze alcool in 20 de state americane, Canada si Australia catre 100 de milioane de clienti potentiali. La fel vor face Uber Eats (prin platforma de E-commerce Drizly pentru care a platit in februarie 1,1 miliarde de dolari) si Gopuff (prin BevMo!).
  • Si nu doar alcool, ci si produse sau servicii care nu au mare legatura cu restaurantele. Acestea au reprezentat 7% din comenzile totale livrate de DoorDash la inceputul anului, dar cresterea ponderii fata de anii precedenti devine tot mai accelerata. DoorDash livreaza acum nu doar pentru McDonald's, Taco Bell sau Chipotle, ci si pentru Walmart sau Macy's.
    In caz ca ti s-a facut foame...ei bine, unele restaurante aleg sa lucreze cu livratorii, altele (inca) nu.
  • Papa John's International (listata la NASDAQ) e in prima categorie, Domino's Pizza (listata la NYSE) pozitionandu-se ferm in a doua.
  • Inca din 2016, Domino's Pizza experimenteaza livrarea rapida cu...drone. Celebrele branduri KFC, Taco Bell si Pizza Hut operate de Yum! Brands (listata la NYSE) vor sa preia comenzi via SMS sau chiar din aplicatii social media precum Facebook Messenger sau WhatsApp. Iar McDonald's cheltuieste anual circa 1 miliard de dolari pe tehnologii de ultima ora, inclusiv pentru dezvoltarea propriei aplicatii mobile si digitalizarea unitatilor "drive-thru".

Surse:
https://www.ft.com/content/c9f8f03f-6b82-4828-84e2-7ac25966b7d1
https://www.wsj.com/articles/for-fast-food-supersized-sales-outrun-heavier-costs-11627988401
https://www.ft.com/content/c81f5012-c4f6-419c-9780-3ad3aec1d3d0
https://www.ft.com/content/d63d4453-62e0-40e8-a303-2ee483c1d792
https://www.wsj.com/articles/manhattan-bakery-accuses-grubhub-doordash-uber-eats-of-illegal-fees-11623188917
https://www.ft.com/content/0dd8419b-3b07-4aa0-a0bd-c770d9e353e2
https://www.wsj.com/articles/doordash-and-uber-eats-are-hot-theyre-still-not-making-money-11622194203
https://www.wsj.com/articles/profits-may-not-be-so-seamless-for-doordash-uber-eats-11622659986
https://www.wsj.com/articles/the-pizza-business-is-divided-on-delivery-11622367002
https://www.wsj.com/articles/pizza-hut-hopes-drop-zones-can-help-bring-drone-delivery-to-fruition-11610987487
https://www.wsj.com/articles/most-businesses-were-unprepared-for-covid-19-dominos-delivered-11599234424
https://www.wsj.com/articles/yum-brands-restaurants-to-start-taking-orders-via-text-11616585696
https://www.wsj.com/articles/for-doordash-and-uber-eats-the-future-is-everything-in-about-an-hour-11622453401
https://www.wsj.com/articles/booze-to-go-is-here-to-stay-change-in-alcohol-laws-11622243826
https://www.reuters.com/article/uk-health-coronavirus-spain-glovo-idUKKBN28C2JV
https://www.verdictfoodservice.com/news/glovo-operations-africa/
https://techcrunch.com/2021/09/07/glovo-to-double-down-african-investment-in-the-next-12-months-but-will-it-stay-put/
https://www.pymnts.com/news/partnerships-acquisitions/2021/delivery-platform-glovo-buys-spanish-portuguese-companies/
https://techcrunch.com/2021/05/26/glovo-delivery-hero-brands-consolidation-chicken/


Tranzactiile cu instrumente financiare presupun riscuri specifice, incluzand, fara ca enumerarea sa fie limitativa, fluctuatia preturilor pietei, incertitudinea dividendelor, a randamentelor si/sau a profiturilor, fluctuatia cursului de schimb. Pentru instrumentele financiare denominate in alta moneda decat cea a statului de rezidenta a investitorului, randamentul poate creste sau scadea in functie de fluctuatiile monedei. Performantele anterioare nu reprezinta un indicator fiabil al performantei viitoare.

S.S.I.F. TradeVille S.A. faciliteaza accesul la servicii de investitii financiare in legatura cu contracte pentru diferente (CFD), fiind Introducing Broker pentru brokerul pentru CFD-uri: IG Europe GmbH. CFD-urile sunt instrumente complexe si au un risc ridicat de a pierde rapid bani din cauza efectului de levier. 70% din conturile investitorilor de retail pierd bani atunci cand tranzactioneaza CFD-uri cu acest furnizor.

S.S.I.F. TradeVille S.A., Calea Vitan nr. 6A, Bl. B, Tronson B, et. 3, sector 3, Bucuresti, Romania, cod postal: 031296, tel: +40 21 318 75 55, fax: +40 21 318 75 57 / +40 21 318 75 26, Autorizata prin Decizia CNVM nr. 2225/15.07.2003. Agentie Brasov, Str. Iuliu Maniu nr.47, etj 3, camera 317, Brasov, Romania.

Email: helpdesk@tradeville.eu
Tel: 021 318 7555 (L - V: 9:00 - 18:00)
Live Help

Nume si prenume
(*)
Email
(*)
Telefon
(*)
Sunt interesat
(*)

(*) Toate campurile sunt obligatorii. Date cu caracter personal (detalii)